dinsdag 19 oktober 2010

17 Oktober 2010 Ingang Panneland

Eigenlijk had ik het wel kunnen weten, het was mooi weer, het was zondag en het is bronsttijd, kortom een voorbode voor een hartstikke drukke AWD, maar ik ben toch gegaan en heb heel erg genoten van wat ik zag en meegemaakt heb.

Aangekomen bij de parkeerplaats stond er al een grote groep met teletoeters en statieven bij een auto te wachten, een groep " natuurfotografen", ik zou ze later nog tegen komen.

Direct na de ingang naar rechts tot het ruiterpad en daar naar links ( eigenlijk mijn normale tochtje), het was toch wel lekker rustig op dat stukje, en zeker bij het ruiterpad komen weinig mensen omdat het moeilijk begaanbaar is.


Bij de oversteek van het kanaaltje was dit uitzicht toch zo adembenemend, mist boven het water, zon die doorkwam en daar stond ook nog een ree rustig te eten in een zonnestraal.


Overgestoken bij het schuilhokje en direct het bos in om via wat slinkse weggetjes ( je moet ze weten anders ben je niet voor de middag weer terug) :), richting eendevlak te gaan.
Af en toe sta ik stil om te luisteren en langzaam maar zeker kom ik dichter bij geluid van vechtende damherten, stapje voor stapje kom ik dichterbij maar niet zo dichtbij ze vertsoord worden en de beide heren gingen er behoorlijk over tekeer wie welke dame nu mocht hebben dat ze me niet gezien hebben, ik zat rustig tegen een stronk geparkeerd, uit de wind en bewegingsloos.
Fotograferen kon niet vanwege het gebrek aan licht, en om studiolampen neer te zetten ging me even te ver.
De winnaar van dit gevecht liep mijn richting uit en ging gemoedelijk op nog geen 5 meter afstand liggen uitrusten, prachtig gezicht.
De verliezer droop af.

Voorzichtig droop ik af richting het pad, alwaar ik de groep " natuurfotografen" ( zo'n 15 in totaal) tegen kwam die aanstalten maakten om bij het monument de bosjes in te duiken, nou ja een bulldozer maakte waarschijnlijk minder lawaai dus die hebben niet veel gezien, maar de onrust voor de dieren was er niet minder om, hier en daar zag je ze " vertrekken " .

De terugweg ging ook weer via een klein ( bijna onbegaanbaar)paadje in alle rust terug alwaar ik weer een prachtontmoeting had met deze 2 dametjes die zich heerlijk aan de zon stonden te warmen.

Een heerlijke wandeling, wel erg druk, maar als je de paden weet kun je je daar mooi aan onttrekken.
Nu maar hopen dat het binnenkort weer even mooi weer wordt, de berichten zijn niet al te gunstig.

10 opmerkingen:

  1. Hallo Klaas,

    Mooie foto's en ook een leuk verslag van je natuurbeleving met de vechtende herten.
    Ja, zondag was het veel te druk, wij hebben de drukte vermeden en zijn juist van de bronstplek af gegaan, ook een schitterende wandeling en heel rustig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Klaas,
    je hebt ondanks de drukte toch volop kunnen genieten, en ook nog mooie plaatjes gemaakt.
    Die nevel boven het water met wat gouden zonnetralen, prachtig!
    Weer een leuk en prettig leesbaar verhaal er bij,
    dus het bezoekje aan je site is weer aangenaam.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geniet ik weer!
    De hertjes in het licht vind ik zòòò mooi!
    De stoom op het water heb ik ook gezien, gaaf was dat hè?
    Tog fijn al die mooie blogs van de AWD, kan ik op elk moment even kijken en genieten!
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Klass,

    Ik weet hoe druk het was afgelopen zondagmorgen. Ik was er namelijk ook. Maar door de kou 's morgens leverde dat wel hele mooi opnames op, vooral boven het water. Ik geniet van de manier hoe jij je wandeling beleeft heb, samen met je opnames maakt het een interessante blog, die ik graag wil volgen.

    groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Klaas,

    Druk maar toch nog een mooie wandeling geworden zie ik :-)
    Leuk om even met je mee te wandelen.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie wandeling. Ik was er zondag ook, en inderdaad het was drukkkkkkk. Leuk om met jou ook nog even mee te wandelen.
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi Klaas
    zo te zien aan je serie heb je weer genoten met veel uitleg toppie bedankt.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Klaas
    Ja er staat zowat eenfile in de AWD...Maar zoals je schreef..Als je een beetje de weg weet..Mooi die twee dametjes in het zonnetje..En natuurlijk de damp uit het water...Je moet er dan wel vroeg wezen..Maar het is altijd mooi om te zien/fotograferen.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige opnames Klaas, echt genieten hoor.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen