zaterdag 5 juli 2014

Zwanenmeer 2014

In de sloot achter ons huis leeft al een tijd een zwanenfamilie, Pa heeft een ring en moeders is een beetje bang, maar beiden eten uit de hand.
Vorig jaar hebben ze een gezin met 4 grootgebracht, en dit jaar hadden ze als nestplaats een plekje naast de sloot in het weiland uitgezocht.

Op 15 mei hoorden we vroeg in de ochtend gepiep en gingen kijken.
4 kleintjes zwommen om Pa en Ma en 3 zaten onder moders vleugels.
Het was een pracht gezicht om te zien hoe trots de ouders waren en hoe ze echt bezig waren hun kroost aan ons te laten zien.
Af en toe zwom moeder even een stukje met dekleintjes op de rug om daarna weer terug te keren, prachtig om te zien.
Af en toe ontbrak me gewoon het besef om foto's te maken, zo mooi waren de momenten met de kleine pulletjes, en wetende dat we na deze dag 2 weken op vakantie zouden gaan, ik zou ze gaan missen, en niet zeker weten hoeveel er over 2 weken nog zouden zijn.
Na de vakantie zagen we geen zwanen in de sloot, tot ongeveer een week na terugkomst, echter zonder jongen.
Wat me opviel was dat Pa en Ma er mager uitzagen, en bij nader onderzoek bleek het een ander paartje te zijn waarvan Ma een ring droeg en Pa bangig was uitgevallen.
Heel vreemd zo'n 2e zwanenpaar in de sloot, maar ik was wel blij want dan zouden de jongkies nog ergens kunnen zijn, maar wat was er gebeurt ??
Een week later laat in de middag was ik even in de tuin aan het werk en hoorde ik het onmiskenbare geluidje van "onze" zwanen.

En ja hoor bijna 1 maand oud waren de kleintjes nu en ze waren er nog alle 7, controle van de ring van Pa was positief, ze waren het echt :)
4 Bruine en 3 witte pullen.
Weet iemand de reden van het leurverschil ?
Het heeft te maken met de afkomst ( Pools of Nederlands ( gefokt)) van de voorouders van de zwaan.
Pools is bruin, en Nederlands is wit ( vanwege het dons zo gefokt).
En als je dan 2 verschillende kleuren in een nest tegen komt zijn dat verschillende ouders :)

De hele familie toonde veel vertrouwen in ons, en zo konden we lang genieten van de hele familie.
En natuurlijk een mooie serie foto's maken.

Maar waar het andere stel nu gebleven is is mij een raadsel......

Zodra ze weer langs komen lig ik weer klaar :)








4 opmerkingen:

  1. Hoi Klaas
    mooie serie.
    ik had wat problemen met mijn blog ik heb nu een nieuwe blog hermanversteeg.blogspot.com
    ik hoop dat je je weer aanmeld op mijn blo dan kan ik je weer volgen.
    met vriendelijke dank Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooie foto's!!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen