woensdag 20 januari 2010

Woensdag 20 Januari Ingang Panneland


Vanochtend om 10 uur gestart bij de ingang Panneland, het plan was om richting 1000 meter weg te gaan, maar dat pakte even anders uit.

Het weer was aanvankelijk niet echt om over naar huis te schrijven, zeker niet om foto's te maken ( zwaar bewolkt en nevelig), maar dat knapte later wel op.
Bij het zwarteveld zag ik dit dier heerlijk rustig staan te grazen, opvallend was wel de donkere kleur.
Grazend hert

Via het Zwarteveld richting het midenveld gegaan, langs het kanaal en daar wat mooie plaatjes geschoten, want het blijft ook landschappelijk een erg mooi gebied.

In het kanaal bivakkeerden nogal wat meerkoeten en ook deze tafeleenden, moeilijk vast te leggen want ze hebben het niet zo op mensen, en brood voeren is nu eenmaal uit den boze.

Treintje Kuifeenden

Later kwam ik op dezelfde hoogte nog deze eend tegen, het was een eenling tussen een hele groep meerkoeten, ik weet niet echt welke soort dit is hiervoor schiet mijn eendenkennis even tekort. ( danzkij Ghita weet ik nu dat dit een tafeleend is, dank hiervoor :) )

Tafeleend

Via het middenveld hetb ik mijn route verder vervolgd naar de duizendmeterweg.

Onderweg nog dit hert in de bosjes zien zitten met een halsband om, wel een beetje vreemd en onnatuurlijk gezicht hoor.

Mijn camera had echt moeite om goed scherp te stellen met al die takjes hetgeen ook niet echt gelukt is, maar toch..

Plots zag ik in de verte iets lopen waarvan ik dacht dat het een vos was, dus voorzichtig die kant uit geslopen, maar elke keer als ik dacht iets te bespeuren schoot het weer de bossages is, te snel om te fotograferen.

Na een half uurtje zo verstoppertje te hebben gespeeld heb ik het opgegeven ( was inmiddels op Groot Zwarteveld aangeland.

Op de terugweg nog even bij de koeien wezen buurten, en toen werd het tijd om weer huiswaarts te keren.


Nog een poging gewaagd om wat eekhoorntjes te zoeken, maar vond alleen een groepje herten die in het rustgebied stonden te snoepen, waarvan een mooie tegenlichtfoto het resultaat was


Al met al een heerlijke ochtend waarbij opgemerkt dat de zon pas ging schijnen toen ik al op de terugweg was ( jammer ), en de duizendmeterweg heb ik nooit gehaald

Als laatste nog een leuke paddestoel gefotografeerd, wel mooi om te zien, maar of dit normaal is in deze tijd van het jaar en na al die kou en sneeuw ??





5 opmerkingen:

  1. Hoi Klaas
    Leuk verslag heb je gemaakt van je wandeling in de AWD.
    Ik blijf je volgen in je wandelingen
    Groetjes Herman Versteeg. www.natuurfotograafversteeg.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Klaas,
    Leuk verslag en mooie foto's. De onbekende eend is een tafeleend, die heb je heel mooi op de foto gezet. Ook de kuifeendjes staan er schitterend op. Ben benieuwd naar de herten die nog volgen.
    groetjes Ghita
    www.carpediem2.punt.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Klaas
    Ja..dat herken ik maar al te goed.
    Je denkt..Ik ga vandaag is dat gebied bezoeken..Maar door omstandigheden kom je er nooit. Zo pas ik me al snel aan ..Als er b.v. een grote groep mensen voor me links afslaan..kies ik gewoon rechts. Tja..Dan kom je niet op de plaats die je in gedachte had :)
    Mooi verslag (jammer van de vos) en ik ben benieuwd naar de foto's..die volgen!
    Gr Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Klaas..mooie foto's..En die hertjes die je soms tegenkomt met zo'n halsband om.Ja..Dat is een beetje onnaaturlijk gezicht..Maar ja.
    Ook Jordi Segers heeft er gebruik van gemaakt..In zijn studie (Wildlife Management)naar Sociale structuur en Paarstrategieën bij damherten in de AWD tijdens de voorbronst/bronst.
    En daar zie je dat het wel nut heeft...Maar om nou te zeggen dat het een mooi gezicht is..Nee!
    Gr Henk Bos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's,
    Dat je in deze tijd van het jaar een berkenzwam ziet is normaal, men denkt vaak dat paddenstoelen alleen in de herfst te vinden zijn maar dat klopt niet.
    Ik fotografeer paddenstoelen het hele jaar door, alleen moet je dan wat langer zoeken omdat er wel minder soorten te vinden zijn.
    De betonnen brug is een bekende, wij komen daar vaak omdat het een erg mooie plek is.

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen