dinsdag 20 april 2010

Zaterdag 17 april Workshop Natuurfotografie

Even een verhaal over mijn Workshop Natuurfotografie die ik afgelopen zaterdag heb gevolgd bij Steven de Ruiter in het Natuurpark Lelystad.
Deze workshop had ik van mijn liefhebbende echtegenote voor mijn verjaardag gekregen en het was een gigantisch succes.
Steven de Ruiter is een zeer succesvol Natuurfotograaf, kijk maar eens op: http://www.stevenruiter-photography.nl/
De dag begon met een korte theoretisch uiteenzetting voor de groep ( 14 personen ) en we gingen vanwege het schitterende weer al snel naar buiten.

Natuurpark Lelystad is een prachtig natuurgebied waar veel verschillende dieren te fotograferen zijn.
Vlak buiten het centrum staat een ooievaarsnest waar 2 ooievaars zitten te broeden.


Het licht was prachtig op het nest.
We hebben geleerd om dieren te fotograferen vanuit verschillende invalshoeken, en dat gaf soms verrassende resultaten zoals deze Zwaan vanuit een zeer laag standpunt.



Een van de mooiste onderdelen was het vastleggen van vliegende vogels, dit was voor mij een zeer gewild onderdeel want hier heb ik altijd veel moeite mee.
Met de tips en trucs van Steven ging het echter een stuk beter, zeker zaken als instellingen van de camera en het op tijd gereed zijn als een vogel ging opvliegen hielpen hier enorm bij.
Steven heeft zoveel kennis van de dieren aldaar dat hij exact weet wanneer bijvoorbeeld een gans op gaat vliegen en op die manier kun je aan het gedrag van de dieren je standpunt en moment bepalen.

Deze opstijgende Zwaan was een van mijn favorieten.





Verder het gebied in getrokken naar de Zwijntjes, en gelukkig lagen ze op een mooie plek om te fotograferen, en iedereen nam dan ook rustig de tijd om de mooiste plek en lichtinval te bepalen.





Na een heerlijke en snelle lunch ( je komt namelijk niet om te eten maar om te leren) gingen we weer richting de ganzen om de inmiddels mooie lichtinval uit te proberen bij een badderende Gans, tjonge wat kunnen die dieren tekeer gaan :) )



Doordat we hier zo lang zijn blijven steken hebben we het voederen van de Otters gemist, maar bij de voederplek zat wel een Reiger die steeds hen een weer vloog en dat was weer een goede oefening voor de vliegende vogels :)





OOk macrofotografie en compositiebepaling kwamen op de Workshop aan de orde, en mede door het enthousiasme van Steven werd hier door iedereen driftig mee geexperimenteerd, zo ook door mij.





Ik heb deze dag zo'n 400 foto's geschoten en heb veel geleerd, en ben nog steeds bezig om de mooisten uit te zoeken, en dat valt niet mee.
Deze workshop is een echte aanrader, Steven de Ruiter geeft deze dag met heel veel enthousisme, geestdrift en kennis van zaken, en dit zal voor mij niet de laatste workshop zijn die ik bij hem gevolgd.
Zeker het leergehalte was groot en goed van kwaliteit gezien de resultaten die ik er mee geboekt heb.

Dus mocht je tijd hebben, doen zo'n workshop :), mijn snavel gaat nu even toe, moet de hele dag nog verwerken :)

7 opmerkingen:

  1. Hoi Klaas,
    Wat een mooie foto's! De workshop klinkt erg goed en is zeker geslaagd want je foto's zijn prachtig. Ik ga zo even op die site kijken die je noemde ... Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Klaas
    Je foto's van Natuurpark Lelystad zijn prachtig.
    En de opstijgende Zwaan...Heel gaaf..Zeker omdat het een Wilde Zwaan is en geen Knobbelzwaan.
    en dat zo laat in het jaar nog..De meeste Wilde Zwanen zijn allang vertrokken.
    Ja..Zo'n workshop is altijd leuk..En ook ik ben daar (natuurpark Lelystad) geweest.
    Zeker de moeite waard om daar eens heen te gaan.
    Al was het maar voor de Ooievaars..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie heb je geschoten.
    Zo`n workshop is erg de moeite waard daar zul je plezier aan beleven.
    Zelf heb ik een keer een workshop in een dierentuin gehad ...ik ben er nog alle dagen blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi werk. Zie dat je wel wat gehad heb aan die workshop. Ik heb ze zelf eigelijk nooit zo gevolgd. Beetje een slag in de rondte lezen en zelf uit proberen. Maar het kan zeker wel leerzaam zijn. Je leerd weer eens om op een andere manier te kijken naar je onderwerp. Ik zie de rest van je foto's wel verschijnen. Het gemak van die leeslijst! haha..

    Groet,

    Frans

    Gaat weer een nieuw blogje boetseren:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeer mooie serie foto's Klaas!
    De ooievaar is tiptop belicht en daardoor is de doortekening in de veren goed te zien.
    Heel leuk zo'n workshop.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Klaas, wat geweldig. Ik had op Zoom al een paar foto's gezien, maar nu de hele serie, dat is echt genieten. Wat leuk om zo al lerend een dag de mooiste foto's te maken, en je steekt er duidelijk veel van op. Zoiets wil ik wellicht ook wel eens gaan doen, want ik ben nog steeds enthousiast een het leerproces bezig.
    Succes ermee Klaas!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's. Lijkt me heel leuk, en leerzaam, zo'n workshop, met mooie resultaten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen